torsdag 11 december 2008

Abel & Kaninerna - om lyrik, musik och barnporr

Ett band som kom och försvann lika snabbt. Åtminstone i radio. Jag hade sett dem live på Fredsloppsgalan ett par år innan de hade en "radiohit" med "Den vackraste blomman". Fantastisk bluesig svensk skitig folkrock. På fulsnyggaste halländska. Med texter som dessa:

Den Vackraste Blomman

"Jag sitter på min kammare
Ensam med min saknad
För hon gick ut att köpa bröd
Men kom aldrig tillbaka

Hon som var min tillflykt
Hon som var bensinen i mitt liv
Hon som var min kärlek
Den vackraste blomman

Jag var en sorgsen vandringsman
Hon kom med blommor i håret
Hon gav mig allt en man kan få
Den första riktiga våren

Hon som var min tillflykt
Hon som var bensinen i mitt liv
Hon som var min kärlek
Den vackraste blomman

Mitt hjärtas slag så tunga är
Mitt hjärtas kval så svåra
Hon lämnar i mig ett öppet sår
En aldrig läkande fåra

Så jag söker henne i kaffesump
Och tröstar mig med brännvin
Jag ber till Gud jag tigger nåd
Om jag dör gör ingenting

Hon som var min tillflykt
Hon som var bensinen i mitt liv
Hon som var min kärlek
Den vackraste blomman"


Sannolikt Svea Rikes bästa kärlekslåt! "Traditionell" text, men "modern" med ordet "för" istället för krystade "ty". Och "bensin" istället för "salvelse" eller nåt annat krystat. Matchar musiken perfekt (en kort och intensiv rock"ballad"!) Och "Den Första Riktiga Våren"! Kanske den vackraste formulering jag hört i hela mitt liv!


Zigenarblod

"På andra sidan ån
På en avstängd gammal väg
Där såg vi hur dom kom
Och hur dom drog iväg

Och vi skrek: Ni svarta jävlar
Va fan gör ni här?
Ni vet ju inte nånting alls
Om hur livet är!

Och det viskades försiktigt
Att: Akta dig för dom!
Vem vet vad dom kan göra
Eller var dom kommer från?

En busslass full av knivar
Som förstör vår frid
Och dom har inte nån respekt
För arbete och tid
Med sitt fula zigenarblod

Min pappa har en husvagn
Det har han alltid haft
Och han är respektabel
Han är inte nån till last

Han jobbar på fabriken
Så som människor gör
Från klockan sju till fyra
Mittemot Skogsfors rör

Och nu tänker jag tillbaka
På när vi var barn
På hur vi drog från samhället
Med sin gamla kvarn

Jag kan se det lika tydligt
Som om det var igår
Jag tänker på zigenarna
Och jag tror att jag förstår
Pappa du gav mig zigenarblod

Nu vill jag själv dra runt
I en buss från stad till stad
Jag vill göra nån förbannad
Och någon annan glad

Mitt hjärta vill få sjunga
Sin trötta gamla blues
Så att all gammal tungsinthet
För alltid drar sin kos

Jag vill bli vän med barnet
I mig och allt det fick
Med äventyr och tramporgel
Och en låtsasmick

Jag vill bli vän med mörkret
Var än det kommer från
Jag vill veta hur det känns att va
På andra sidan ån
Mitt hjärta pumpar zigenarblod"


Snacka om fantastisk text här med! "Han jobbar på fabriken, så som människor gör"! "Jag vill bli vän med mörkret, varän det kommer från"! Och att använda "någon" och "nån" i samma mening!

Det mest fantastiska är dock inte det språkliga utan att lyriken passar så skrämmande ihop med musiken! Köp skivan! Men den kanske är indragen? På omslaget är en rågblond kille naken på stranden och visar sitt lilla organ. Scorpions "Virgin killer"-omslag blev ju indraget eftersom det bestod av ett foto på en naken liten flicka. I den åldern är nakenhet och att visa upp häftiga saker man hittat med sitt könsorgan fullt naturligt. Varför tolkas det sexuellt? Självfallet för att det finns pedofiler och pederaster som tänder på sånt. Men kanske ännu mer för att vi fortfarande lever i en sipp tid där allmän könsöverskridande nakenhet enbart har med sex att göra?

1 kommentar:

Siggi Marason sa...

Hej, tack för att dela med oss. A&K forsta har länge varit en av mina favoritskivor. Musiken, grooven och inte minst texterne er så jävligt bra och jag håller med dig med fulsnyggas halländskan. Den ger mycet karaktär i musiken. Jag har den tyvärr inte på orginal CD, lyckades inte hitta denn i skivaffärer sista gång jag var i Sverige. Jag skulle vara jätteglad att kunna läsa de andra låternas texter någonstans.