tisdag 28 oktober 2008

Nyårsafton!!!













Idag infaller Diwali, det hinduiska nyåret! Denna stora högtid varar fem dagar! Men, undrar ni, jag är väl ingen hindu? Jag gjorde ju t.o.m. nyligen narr av guden Krishna i en blogg? Svaret är, tro´t eller ej, att jag ÄR hindu! Imorse när jag vaknade hade det bara slagit mig: jag hade funnit det rätta! Så här ska firas i dagarna fem! Passar utmärkt ihop med eleverna höstlov!

Diwali är en ljusfest och ljus placeras i hemmen, i floden Ganges och andra vattendrag. Jag hittade gravljus som jag ska placera i badkaret. Och jag ska laga till indisk mat och lyssna på Ravi Shankars smäktande sitarer. Diwali firas till Lakshmis ära (orden "lycka" och "Lakshmi" borde väl ha släktskap?). Lyckans och välgångens gudinna som brukar avbildas på en lotusblomma med dignande fruktskålar och låta guldmynt rinna mellan fingrarna. Skulle inte vara fel alls med lite extraslantar. Den firas även till guden Ramas ära efter att denne kommit tillbaka efter flera år i exil. Jag svär att aldrig mer tramsa mig med Rama Dama Ding Dong. Och efter många år av sökande har jag själv kommit i hamn: jag är hängiven hindu! Snacka om att det kommer att drickas groggar till Lakshmis ära ikväll! Hick!

Egentligen ska man skjuta raketer också, men eftersom mina trosfränder i Indien nyss skjutit upp en riktig sån till månen känns det lite som ett västgötaklimax och får bero.






2 kommentarer:

dyermaker sa...

Happy Diwali, Cal! Live long and prosper! *kram*

Caligula sa...

Hoppas man inte blir allt för bakis av Diwali! Ska testa hindulivet i fem dar nu, och det har absolut inget att göra med att jag vill ha en ursäkt att festa, hehehe! ;-9

Kram, matma Dajjan!