torsdag 4 september 2008

Trött...

... måste lägga mig... té först... Har gjort en del OH-bilder att använda mig av när jag går igenom judendomen imorgon. Skitkul, skulle kunna stanna hela kvällen på jobbet och fixa till såna. Använde en bautabok som jag först var rädd skulle få kopiatorn att rämna. Satt ute i solen på parkeringen och kollade i den och fick nästan orgasm. En skitfin biblisk atlas i jätteformat. Vill ha en sån själv! Det tradigaste med lektionsplaneringen just nu är att datorn på vårt rum inte funkar att logga in på. Så utskrifter får jag göra på biblan. Eftersom de kostar 2:-/st blir det dyrt i längden. Nästan 50 spänn för två planeringar denna veckan, sånt svider när det utgör en tiondel av alla pengar jag har att leva på den närmaste månaden... Men det ska förhoppningsvis fixa sig!

Kollade på South Parks avsnitt 1:10 ikväll, "Mr Hankey, the christmas poo". Den ska mina elever få se imorgon om de får datorer och kan komma in på dessa. Ojämförligt bättre än DVD:n "Judendomen" som finns i serien om världsreligionerna vi har i skolan. Denna ska eleverna verkligen få slippa. Långtråkig så man själv nästan somnar och direkt dålig. Det enda intrycket den gav mig var sin långtråkighet och att den inte problematiserade Palestina-konflikten alls. Istället slutade den som en sionistisk saga med gott slut: judarna fick äntligen sitt Israel. Tror fan inte ens att de nämnde palestinierna med ett ord. South Park-avsnittet däremot är både roligt, rörande, intelligent och får en att tänka. Perfekt som diskussionsunderlag. Sen är ju frågan vad eleverna tycker om det förstås. Förhoppningsvist bättre än att läsa Bibeln som jag oxå ska tvinga dem till imorgon. Muahahaha!

Inga kommentarer: