tisdag 30 september 2008

Magkrossare - bloggen där jag visar min amorösa sida

Det är inte bara stress och oro som psyko-somatiskt kan vålla en otrevlig känsla i magen. Kanske rent av magsår. Det är ju även kärlek. Margit Sandemo kommenterar i en av sina böcker att "hjärta" är en felvald beskrivning när man har kärleksbekymmer. "Mellangärdet" skulle vara lämpligare, vilket alla vet som varit med om det hela. Och visst är det väl så?

Skulle det inte vara ganska vackert att snyfta i kudden när man "fått sitt mellangärde krossat"? Vadå: "Har du inget hjärta?" Personer med samvete känner även de en djup smärta i buken när de sårat en annan. "Har du inget mellangärde?" borde vara det korrekta. "Hur kan du vara så diafragmalös?" Skulle det inte vara underbart fint och poetiskt att ersätta "hjärtlös" med "lös i magen"?

Så är det, flickor! Jag är en kille med en magsäck av guld och jag hoppas att jag lyckats få era magar i svaj nu! (Jag har dock inte mage att blanda in tjocktarmar och sånt...)

Inga kommentarer: