måndag 15 september 2008

Dator på jobbet!

Äntligen! Iofs har vi haft den på rummet i flera veckor, men nu har man fått funkande inlogg! Nu väntar man bara på att skrivaren ska installeras, men det heter väl inte Framtidsgymnasiet för intet, hoho?

Jag är verkligen ingen cybernörd. Men Internet är en fantastisk källa till information av alla de slag. Och perfekt att leta grejer till undervisningen på: fakta, artiklar, bilder...

Det går dock inte att jämföra med känslan av att bläddra i gamla gulnade tidningar på ett arkiv eller att hålla en tung och fin inbunden bok i nävarna. Plockade ner ett par böckor från hyllan hemma idag med erotisk romersk konst. Sånt är tyskarna bra på, jag beställde lite alster när jag var med i en tysk bokklubb för ett antal år sen, Wissenschaftliche Buchgesellschaft (bara att uttala det är en tungvrickare av Jupiters nåde). Inte bara antik porr förstås, men den typen av böcker kan man ju ha god behållning av utan att behärska tyskan.

Jag gillar böcker med bilder öht. Bilder säger ju mer än tusen ord. Och historiska kartor. Jag är nog gladare för den bibliska atlasen jag snodde upp till arbetsrummet än för datorn ändå.

Liber necesse est!

Inga kommentarer: