onsdag 24 september 2008

Bonito Mussolini


Ibland blir det såna där tillfälligheter som nästan är lite skrämmande. Jag har plöjt igenom en massa politiska biografier på sistone: Alexander den store, Karl Marx, ett par över Hitler, ett par över Stalin o.s.v. Jag funderade häromdan över att jag skulle behöva läsa en Mussolini-biografi. Men visste ingen bra. Ett par dagar senare får jag ett mail från Böckernas Klubb om att Göran Hägg (en utmärkt författare) kommer ut med en splitter ny, just det, Mussolini-biografi! Forza! Just nu kör jag på Karen Armstrongs bok om profeten Muhammed. Lika intressant och välskriven som hennes andra böcker. Jag ville köpa den för ett par år sen, men då skulle det vara med det snygga omslaget med bilden på den ridande Muhammed. Men det omslaget byttes ut och då var det inte kul längre. Behöver väl inte säga att det var i samband med skideröv-karikatyrerna?


"Bonito" på spanska betyder ju "vacker, söt, näpen". Lite skillnad på Benito, hehe!

Inga kommentarer: