torsdag 21 augusti 2008

Om jag någonsin lämnar denna världen levande...

.... så kommer jag för alltid att förknippa Stortorget i Malmö mellan 19.00 och 20.10 med irländskt folkröj! Milda Morrigan vilken spelning Flogging Molly gjorde! Från inledande "Paddy´s lament" till avslutande "The seven deadly sins" var det fullt ös. Sångaren var hisnande lik Morgan Pålsson, både till utseende och klädsel. Och när han presenterade sin "frukost", en flaska starköl, blev likheten ännu större. Men till skillnad från anti-hjälten i "Hipp-Hipp" gjorde han definitivt sitt jobb med bravur. Liksom hela bandet, inte minst hans vackra hustru på flöjtsolo.

Just nu känns det inte som att jag behöver gräma mig längre över att jag missade The Pogues på Way our west ifjol. Antagligen skulle de kännas som fallfrukt. Flogging Molly känns däremot som om de befinner sig i sitt kreativa esse. Detta märks på de nya låtarna från skivan från i år, som inledningslåten, "Requiem for a dying song" och titelspåret "Float".

"If I ever leave this world alive", "Tobacco Island", "Selfish man" och "Drunken lullabies" var några av de absoluta höjdpunkterna. Före den sistnämnda sa sångaren att Irland fightats i århundraden, men att de nu äntligen lyckats få fred. Och kan man få fred på Irland så kan man få det överallt! Låtar dedicerades till döda hjältar som Joe Strummer (The Clash), Johnny Cash samt anhöriga till bandmedlemmarna. Bland det starkaste och vackraste var frihetssången "What´s left of the flag" som blev min nya älsklingssång genom i-poden på väg hem från jobbet idag. Jag sjöng på den oavbrutet i eftermiddags. Trots att man var nykter gick det utmärkt att vråla med i fylle"vagg"visorna på torget! Samhällskunskapsboken som jag hade i en kasse i handen kom automatiskt att omvandlas till en utmärkt bodhrán (den där irländska handtrumman ni vet)!

Sångaren hade kul åt pariserhjulet precis vid Stortorget. Han sa dessutom att Sverige alltid hade vacker konst. Syftade han på tjockiskungen på hästen hoppas jag dock att han behagade skämta! Jag sprang på Anders strax före de drog igång och fick konsertsällskap, han hade aldrig hört dem innan men sa att han lätt skulle ta hem allt de gjort. Och det gör han verkligen rätt i!

Det enda jag kan klaga på är att de lyfte bort "Rebels of the sacred heart", en av låtarna jag sett allra mest fram emot. Så nu får de jävlar komma tillbaka och reparera skadan!

FREEDOM!!!!!!!¨



http://www.youtube.com/watch?v=l6Ammrgxsi0

http://www.youtube.com/watch?v=CVZSxkAAexM

http://www.youtube.com/watch?v=r9hJBR4UYvI&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=TamOrADrhwc&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=plfVQV-klZo&feature=related

Inga kommentarer: