torsdag 31 juli 2008

Vildhallon...

.... är inte bara en grymt bra skiva med Cornelis. Det är dessutom ruggigt gott. Ikväll tog jag god tid på mig när jag strövade omkring i den låga sköna solen på naturområdet. Jag lufsade omkring som den värsta Baloo och tryckte i mig en massa bär och frukt. Björnbärssnår passarade jag kolometervis och det tog inte många sekunder att fylla nävarna. Självfallet blev jag som Rödluvan när hon plockade blommor och såg bara större och finare bär hela tiden. Det fick t.o.m. vara värt att få en stöt i bröstvårtan när jag såg en jättebamsing till björnbär på andra sidan ett elstängsel. Hallonen var det tyvärr snålare ställt med. Jag fick njuta rejält av de få röda guldklumpar jag hittade istället. Äpplena och slånbären får dock mogna till lite märkte jag. Men då har jag nåt att se fram emot samtidigt.

Och det är en känsla som känns skönt att ha fått. När solen gassade rejält tidigare idag kändes det frustrerande som satan: det är badväder, jag är ledig men har inte 20 spänn att ta bussen till stranden för... På måndag börjar jobbet, det ska bli sämre väder och om två veckor är badsäsongen över... Men var årstid har sin tjusning. Och förhoppningsvis blir det badväder nästa lördag när vi ska ta in på vandrarhem vid stranden i Ystad i samband med Europe/Deep Purple-konserten. Ska till ett rejält oväder för att inte badgrejerna ska åka med.

Fick mersmak av att plocka bär. Blev faktiskt sugen på att plocka svamp, nåt jag inte gjort på 15 år eller nåt. Men sheisse vad smarrigt det skulle vara att fräsa upp fjällskivling och kantareller. Allra helst till en rejäl köttbit och några flaskor rödvin. Drömma kan man ju. Blir rätt gott med en grillad bratwurst och spaghetti som kvällsmat nu istället. Och ett glas multivitamindryck, även om vitaminkvoten känns rätt fylld efter att ha käkat sig mätt på bär.

Inga kommentarer: