torsdag 19 juni 2008

Sofiero eller Må det dundra i midsommar!

Sofiero är ett slott i Skåne där det är så pass snordyrt att se Leonard Cohen i sommar att man helt enkelt skiter i det. Sofiero är även ett öl från Halland som är så pass billigt att man köper den ibland trots kvaliteten (om detta är "Hallands stolthet" blir man orolig för Hallands skull). Deras folköl får somra till min kväll och min midsommar. Promenerade fram och tillbaks till stan nyss och köpte skoskavsplåster på apoteket så jag kan ha mina Doc Martens om det blir träskmark på Graspop nästa helg. Höll på att kvävas i den kvalmiga luften och blev t.o.m. sugen på iskall Sofiero. Måtte det bli ett rejält åskväder snarast. Må mäktige Tor på sin rullande vagn fara fram som en B52:a och släppa matta efter matta av klusterbomber över partytält och långbord med pappersdukar, pappservetter och bestick och nubbeglas av plast. Bomba midsommaren tillbaks till hednatid. Må det regna i två dagar och två nätter så svenssons får en ursäkt att utföra sin älsklingssyssla: gnälla. Genom att propsa på att vara "ute i det gröna" en på förhand utvald helg hädar de all sann och sund naturdyrkan. Dessutom kan jag sitta inne i soffan med Sofiero och lyssna in mig på Graspop-musik med gott samvete.

Lite midsomrig ska jag dock vara. Jag ska göra en nubbesallad ikväll och låta det dra i kylen ett dygn. Matjesill, nypotatis, dill m.m. är ganska traditionstrevligt ändå. Tusen tack för tipset, sköna Helena (som även tipsade mig om skoskavsplåster förra året om jag inte minns fel)! Det blir dock ingen nubbe till. Å andra sidan säger de ju att en folkis motsvarar en nubbe.

Ikväll blir det dock viltlasagne och "Det var en gång" på DVD! Och Sofiero då!

3 kommentarer:

Marsch sa...

Hoppas att det blir smarrigt! Rekommenderar ett gott knäckebröd till.

Caligula sa...

Att det blir smarrigt tvivlar jag inte en nanosekund på! Får la köpa lite knäcke imorgon! =P

Caligula sa...

Det BLEV supersmarrigt! Nu ska det bara stå och dra ett dygn och smaka av sig och bli svalt och göttigt! =P