onsdag 11 juni 2008

Caligula goes viltsafari

Speedad på kaffe och vitaminkickar (diet på sallad, frukt och bär-smoothie) kände jag mig bara tvungen att ta en kvällspromenad på fältet. Fast det känns mer som en savann nu med torrt gräs med enstaka buskar och träd i hagarna och ängarna. Och det kändes som en riktig safari. När jag kom in i skogsdungen vid sjön dök det ner en rovfågel i ansiktshöjd bara några meter framför mig. Ett par steg senare prasslade det precis bakom mig, jag vände mig om och såg ett rådjur kila förbi. Fan, tänkte jag, snart blir jag väl anfallen av ett vildsvin. Det blev jag inte, men när jag kom ut på savannen igen såg jag kroppen på något som rotade i det höga gräset 3-4 meter framför mig. Jag trodde först att det var en stor katt, men när jag kom inpå sprang besten ut på ängen och jag såg att det var en grävling. Ytterligare några steg senare zick-zackade det en hare framför mig. Det är skitkul att komma så pass nära vilda djur när man inte sitter bakom ratten. Det enda vilddjur jag oroade mig för var att få en fästing på kuken när jag fripissade ute på en äng med meterhögt gräs som jag genade genom. Eftersom jag hade gummistövlar var jag varken rädd för fästingar eller ormar när jag gick. Det var somrigt halvljust och månsken, så det var skymningsläge fast klockan var mellan tio och elva på kvällen. Trodde att vädret skulle vara sämre; tidigare idag har det pendlat mellan regn, stark blåst och solgass. Men det kom inte en droppe, luften var ljum och det fläktade bara lite skönt. Och jag fick en sån extrem lust att ut och vandra!

Men men, jag skriver av mig lite här i väntan på att klockan ska bli midnatt så a-kassan kommer och jag kan fixa med räkningarna.

Två tips:

1. Stick ut lite i naturen på sommarkvällen! Räcker med en skogsdunge eller kohage!
2. Vill ni ha musik samtidigt så lyssna på Faiths "Sorg"! Fångar verkligen den lantliga känslan! Skön doom med svenska folkmusikinslag! (Hade själv den i min i-pod när jag var ute nyss!)

2 kommentarer:

dyermaker sa...

"Sorg" är en helt LJUVLIG platta! Jag spelar den SÅ ofta... och precis som du säger förmedlar den en stämning av svensk sommarkväll som är helt otrolig. Tystnaden... en enstaka fågel... och så ett jävla bröt. *s*

För att inte tala om kulningen... LÄCKERT!

Jag köpte deras nya platta, men trodde jag glömt den i bussen. P hittar den inte så jag hoppas inte den förkommit helt. =/

Caligula sa...

Just kulingen passade så skitbra när man passerade hagarna med kossorna! =) Såg dem med Ladyn & Trädgårdsmästarn på SRF, de köpte deras nya och nån till. Måste oxå skaffa den nya! Du får la köpa en ny i värsta fall, har man ju fått göra en och annan gång! =)