onsdag 28 maj 2008

Så börjar man på ny Cula...

Bloggandet har gått ett cykliskt varv och detta är min etthundraförsta. Igår lämnade jag in nycklarna på Framtidsgymnasiet. Jag hoppas att få komma tillbaka till hösten. Gött med eget skrivbord, och tjejen på expeditionen snackade igår om att jag måste få ett eget fack. Lite sent, men man blir stolt. Jag saknar redan mina elever och mina supertrevliga kollegor.

Nu längtar jag bara efter Sweden Rock! Tiden fram tills dess känns bara som en meningslös väntan. Men på måndag är man på plats! (Mer om detta i kommande blogg!) Idag har det varit sånt väder man bara vill ha på Sweden Rock! Klarblå himmel och stekande sol! Det var studentkarneval för gymnasieeleverna i stan märkte jag när jag promenixade dit för att slå ihjäl tiden. I Tivoliparken var det knökat av utklädda studenter som dansade loss till Timbuktu och Peps. Mötte ett par karnevalande tjejer som skitsöta och glada kom fram och frågade om jag hade en tändare. De kände först igen mig och jag dem sen. De gick i samma klass som tjejen jag nämnde i min förra blogg, och jag hade haft dem under min praktik för tre år sen. Då skulle de börja gymnasiet efter sommaren, nu skulle de sluta. Då tyckte jag att de såg så små ut, lilla niondeklassen. Nu är de små förtjusande damer. Och grabbar jag springer på på krogen och Sweden Rock. Ena tjejen jag mötte idag sa ett par gånger att jag var en bra lärare. Och sånt lever jag länge på att höra. (Tycker själv att jag är rätt usel.) Får man höra sånt är det som jag säkert sagt tusen gånger värt sin tredjedels miljon att ha sadlat om i mitt yrke. Möter jag en gammal lastbil tänker jag inte på att jag kanske pressat oljesumpen till den och känner mig bekräftad och upplyft. Ungar och andra människor ist das Scheiss!

Solande på balkongen i eftermiddag och kväll, lyssnande på Dio. Folkisar. Självfallet har jag inte smort in mig och därmed blitt bränd. Ska strax ut och promenixa med en polare, sen ska jag grilla vildsvinsbratwurst jag spontanköpte på Netto. Hail Sommaren! =P

Inga kommentarer: