torsdag 24 april 2008

Stackars Stickan

Han drog till sitt jobb för att bygga vårt land.
Dock råkade stackaren klämma sin hand
Arbetslivet är knappast på rosor en dans
Han foro till sjukan uti ambulans

Han sågo dock snart att allting voro fejk
De landstingsanställda hade gått ut i strejk
All heder och ära hade man lyst i bann
Mest drabbad av alla var såklart tredje man

Simpel status, tunga lyft
Rör väl inte mig ett dyft
Hårda dagar, låga löner
Vårda hör ej hop med böner
Rent patetiskt med allt snyft

Skatter sänks för allas väl
Är det vår akilleshäl?
En hallick tillhör ljusets skara
En vårdanställd en samhällsfara

2 kommentarer:

Muminen sa...

Jag är av den åsikt att sänkta skatter drabbar oss. Ty en dag behöver vi hjälpen och då får kanske bara de som har sjukförsäkring o d den.
Vart är vi på väg?

Caligula sa...

Håller med. Nyligen gjordes en undersökning där 90% tyckte att det var OK med höga skatter om det gick till välgärd som vård och skola. Men regeringen vill bara rasera så de kan privatisera. Och tjäna pengar genom låglönekonkurrens. Jag betalar gärna skatt för att vårdanställda ska ha anständiga löner. På tiden att de säger till. Solidariserar mig med mina SYSTRAR, haha! (sjuk humor) =D