tisdag 22 april 2008

Det blir nog finkan för mig i sommar...

Första dan på jobbet idag. Kändes kul. Nästan fyra timmars undervisning i hinduism. Jag kan knappast klaga på för stora klasser: först en trä-tvåa där fem elever dök upp, sen en bygg-etta där sex slöt upp (dock försvann hälften under rasten jag la mitt i). Tvåorna var tysta och blyga, särskilt de båda flickorna. I ämnet verkade de flesta rätt nollade. En av killarna var dock rätt duktig. Dessutom sa han efter lektionen att jag var en bra lärare, vilket man knappast blev ledsen av efter första lektionen på evigheter samt på denna skolan. Jag kände mig lite ringrostig i början, men det lossnade snabbt. Ettorna blev jag direkt imponerad av, även om min skrivbordsgranne sagt att det var den värsta klassen precis innan. De värsta värstingarna måste ha varit frånvarande. De jag hade kände till nästan allt jag tog upp, antagligen minnen som satt kvar sen nian. Men de kände till saker som namnet på guden Ganesha, reinkanation, hur olika hinduiska högtider praktiserades o.s.v. Dessutom var de jättetrevliga, i synnerhet de sista killarna som blev kvar. Så det var superroligt. Jag ska ha dem imorgon bitti oxå, blev tillfrågad om att ha dem eftersom deras bygglektioner blir inställda. Hoppas att de inte blir sura för det, haha. Får köra lite buddhism med dem. Och det måste jag förbereda nu ikväll. Shit... Fast jag tar gärna med mig jobbet hem om det är kul. Annat än när jag jobbade på Volvo och bara ville stämpla ut och försöka förtränga skiten. Ville inte ens köra det märket.

Appropå varumärken blev jag klar med "No logo" ikväll. Ytterligare en bok man blev riktigt arg och engagerad av. Det enda varumärke (bortsett från KF:s grejer som är mer kult än kul) som jag höjer till skyarna är Brämhults. De fick t.o.m. beröm av "Den hemlige kocken" (som tillhör ovan nämnda skara av böcker). I motsats till Tropicana vars "nypressade" juice kan vara 11 månader gammal. Hoppas nu bara att Brämhults fortsätter att göra det se ska, d.v.s. pressa färsk juice och leverera i tid, och inte hittar på en massa dumheter. Typ sponsrar Sahara Hotnight och samarbetar med Maxx hamburgare.

Det sanslösa vårvädret håller i sig! Sweet! Käkade köttkorv med mos ikväll, dijonsenap och pepparrot till. Kittlade dödsskönt i näsan! Ska ta med lite att käka som lunch imorgon. Bara känslan av att sitta i ett personalrum och mikra upp käk känns som en dröm för en långtidsarbetslös som höll på att bli helt knäckt och nerbruten för bara några veckor sen. Och imorgon ska jag på anställningsintervju om sommarjobb inom kriminalvården. Kan bli både spännande och intressant.

Funderar på att börja läsa nåt av Dalai Lama nu, känns ganska aktuellt i både mitt personliga läge och världsläget.

Inga kommentarer: