söndag 16 mars 2008

Tänkare jag tycker om 3: Stefan Einhorn

Jag läste Stefan Einhorns purfärska "Konsten att vara snäll" i precis rätt ögonblick: samtidigt som jag praktiserade och ledde en 5-veckorskurs i Etik & moral för en Omvårdnads- och en Fordonsklass. Mycket bra bok. Att vara "snäll" är att se till konsekvenserna. Einhorn tar ett känsligt exempel i boken: en jobbarkompis luktar illa. Men ingen vill säga nåt, hellre undviker och offrar de honom. Ärlighet varar längst tror jag. Sen får man ta känsliga saker på ett fint sätt, men det ingår ju oxå i konsekvenserna. Man får vara empatisk och tänka i flera led. Å andra sidan tycker jag att det ska väga jämt mellan värde-, plikt- och konsekvensetik. Ändamålen får aldrig helga medlen som en rättsprincip. Dessutom är det helt omöjligt att själv räkna ut kausala samband. Jag är säker på att det är här kommunismen, kristendomen och de andra vackra ideologierna kom att vändas i sin motsats. Men har Du inte läst boken så gör det! För att inte tala om hans senaste bok "Medmänniskor" som jag tycker att ALLA skulle läsa. Jag och Du kan just nu påverka hela livet för en annan. "Om Gud" bör man oxå läsa, inte minst för att slå tillbaka mot alla fanatiska ateistiska vetenskapsfundamentalister som är låsta i sina ynka fem sinnens tänkande.

Jag tror dessutom att empatin är en av evolutionens betingelser. Ensam är knappast stark. Janne Stark byter ju band hela tiden, höhö. Och så får man ju göra. Det som emellanåt gör mig hatisk mot vissa kristna är att de tror att deras tro uppfann och har monopol på altruism.

2 kommentarer:

dyermaker sa...

Ljuvlig spin-off, Cal! Tänkvärt! Ja, jag ska läsa boken!

Janne Stark sa...

Nä, nä, jag byter inte band, jag håller på med ALLA på en gång. Jag byter således inte, utan bara LÄGGER TILL. Det är skillnad det se ;-)
Janne