lördag 8 mars 2008

Tänkare jag tycker om 2: Simone de Beauvoir

Kan inte låta bli att tänka på henne idag på Internationella Kvinnodagen. Det finns ett fåtal böcker som vänt upp och ner på mitt tänkande och världsbild totalt, "Det andra könet" är en sån. Tidigare har jag tyckt att man inte ska diskutera könsroller utan att ha läst Strindberg. Nu önskar jag att Strindberg hade fått läsa de Beauvoir. Jag trodde att jag aldrig skulle begripa mig på brudar som är så jävla lynniga och konstiga. När jag läste "Det andra könet" tror jag att jag började fatta lite. Att tjejer har upplevelser och känslor som vi grabbar slipper att kännas vid och därför inte heller kan uttolka. Att vi har helt andra förutsättningar och förväntningar. Mer priviligerade. Ska inte gå in på detaljer utan hävisar till boken vars tankar angår alla.

Det är ju "trendigt" och "inne" att vara feminist idag. På gott och ont. Allra mest gott. Det trista är om det blir en "livsstil" i vår "postmodernistiska" tid. Det är inte det det handlar om, det handlar om att alla bör ändra sin infostrade grundsyn på könsrollerna totalt. Och inse att det är just roller. Som dessutom har spelat ut sin roll. De trendkänsliga feministerna slänger sig gärna med de Beauvoir, "Det andra könet" och "Kvinna är ingenting man föds till, det är något man blir". Och lyfter fram kvinnans goda egenheter som står i motsättning till männens onda dito. Jag ifrågasätter skarpt om dessa överhuvudtaget läst boken. Det enda de gör är att cementera könsrollerna med sina "naturliga" egenheter. Fast inverterat: "det andra", alltså det som inte är "normen", "könet" blir mannen.

För det första var inte de Beauvoir ideologiskt objektiv och "allmänfeminist". Hon var marxist och hänvisar i "Det andra könet" till Friedrich Engels "Familjens, privategendomens och statens ursprung". Men hon lägger till ett perspektiv som Engels missat helt: det genusbetonade. Alltså ingen folkpartistisk "liberalfeminist". För det andra skriver hon saker som att "ingen har moderskänslor av naturen". Pang! Detta intalar sig alldeles för många annars. Inte bara kristdemokrater som med vårdnadsbidrag vill återförslava kvinnorna i hemmen, utan säkerligen de flesta kvinnor. Egentligen är det ett vidrigt hån mot alla tusen sinom tusen barn som just nu blir plågade och förnedrade av sina mödrar. de Beauvoir romatiserar och förhärligar inte kvinnor. Tvärtom skriver hon att kvinnan bara har två val: antingen att bli "kokett" eller att bli "ragata". Och det är genusordningen som gör detta. Männen har helt andra förutsättningar. Visst fan träffar man på både ragator och koketter dagligen, men de flesta tjejer jag vet är ganska vettiga. Hoppas poängen kommer fram ändå.

Det borde väl säga sig själv att om man blir undertryckt och förnedrad blir man ingen stark och god människa. Det blir man bara om man visas respekt och värdighet. Någon som vågar säga emot mig här? Arbetarna i industrialismens barn- och ungdom söp upp den minimala lönen och spöade kärringen och ungarna. Eller varandra. Urinvånarna som koloniserades undan av europeer förblev inga "ädla vildar" utan dukar ännu idag under av eldvatten och arbetslöshet. Det var med arbetarrörelsen "Den skötsamme arbetaren", den våta folkhemsdrömmen, kom till. Arbetarna organiserade sig, stöttade varandra och gav varandra tillbaka självkänslan och värdigheten. Detsamma gäller utan tvekan kvinnorörelsen. Nu var det inte enbart begränsat till att läsa pigromaner och drömma om prinsen som skulle göra henne till lycklig hemmafru. Nu skulle hon bli en medborgare och människa på lika villkor. En ofantlig revolution.

Det är där vi står idag. Vi har kommit en bit på vägen, men lika förbannat är vi strindbergare, ragator och koketter i våra tankar och attityder. Där får vi fan skärpa oss, systrar och bröder!

Kom att tänka på TV-serien "Dårfinkar och dönickar" som jag vet att ni minns och älskade. Tjejen där, Simone, kommer till en ny skola, snaggar håret och blir tagen för en kille och kallas "Simon". Har aldrig tänkt på det innan, men tror ni att det är en tillfällighet? "Simone" - "Kvinna är inget man föds till, det är något man blir"... Får ta en öl på detta tror jag!

2 kommentarer:

dyermaker sa...

Väl talat! Jag har sneglat på Det andra könet ett tag. Ska ta ner den ur bokhyllan vid läggdags och läsa om den.

Förresten... originaltiteln Le deuxième sexe... Helt galet. Franskan har alltså MASKULINUM för ett uttryck som är kvinnlogt. Är Mannen norm eller är han norm... ;)

Caligula sa...

Haha, ja se bara där...!!! "Den andre mannen" skulle kanske vara en lämpligare titel? ;-)

"Hon skall heta maninna, ty av man är hon tagen". (Första Moseboken 2:23). En liten bit tidigare i storyn står det: "Och Herren Gud danade människan av stoft från jorden och inblåste livsande i HENNES näsa, och så blev människan en levande varelse". (Första Moseboken 2:7) Hur queer är inte min konfirmationsbibel?
:-P