torsdag 27 mars 2008

Däcklarationen

"Vi under skatter digna ner" ljuder strofen i "Internationalen". Som vi känner igen från 1:a maj. På 80-talet gick SAF ut på gatorna på 4:e oktober som de värsta FNL-ligister och pruttesterade mot löntagarfonderna. Som de ändå fick tillbaka. De LO-anställda gick aldrig ut och krävde tillbaka sina pensionspengar och utlovade medägande. Istället fick de genom devalveringarna reallönesänkningar med en rejäl tårtspade. Av samma sosse-regering som gav Volvo en fabrik i Uddevalla (efter att varven rivits för bilindustrins skull) och Kalmar. Samt en motorväg.

Jag tycker kanske inte att det är särskilt "sexigt" att betala skatt, som Mona Sahlin sa. Däremot tycker jag att det är upphetsande att ge och få när jag har sex. Samma med skatterna. Jag har hellre ett samhälle där alla kan ha del av välfärden än ett 2/3-delssamhälle där ens rövknullade judaspengar avgör om man ska få vård och skola eller inte. 20-25 år har gått sen dess, och tiden jag skrivit om är rena idyllen jämfört med vad som hänt sen tidigt 90-tal. Förmögenhetsskatten avskaffas, avgifterna mångdubblas för att tvinga folk från facket... ja, du vet....

Jag deklarerade för några timmar sen. Fick tillbaka så att det räcker till fem öl på Sweden Rock. Gott så. Restskatt skulle vara värre. När man kollar på sin taxerade årsinkomst känns det inte kul. Strax över existensminimum. Men det kommer att bli ännu värre om 4 oktober-högerns barn i Alliansen får fortsätta. Och sossarna säger själva att de inte kommer att återställa det hela. Ärligt åtminstone. Dock jävligt tragiskt.

6 kommentarer:

Caligula sa...

Glömde ju det viktigaste om Volvo på 80-talet: att de inte bara fick en massa skattepengar i subventioner; de blev även befriade från skatt trots sina miljardvinster. Precis som adeln blev ett skattebefriat "frälse" under feodalismen. Dessa blev dock avkrävda motprestationer gentemot Kronan. De svenska storföretagen ställer sig över sånt. Eller snarare under...

Caligula sa...

Samt att fabrikerna i Uddevalla och Kalmar las ner efter ett fåtal år. Hur fan redigerar man sina publicerade inlägg?

dyermaker sa...

Jag har ännu inte fått min deklaration. Jag hoppas jag får lite återbäring. Och att jag isf slipper vänta till jul, som jag fått de senaste åren...

Jag gillar att betala skatt, annars - sett vad det går till. Eftersom jag inte är medlem i Sv Kyrkan slipper jag kyrkoskatten, som skulle irritera mig något oerhört...

Jag betalar dessutom min TV-avgift. Som en slags statement. Typ. ;)

Caligula sa...

Samma här! Vi är bättre än kulturministern som lät bli att betala som ett statement! Inte heller med i kyrkan. Hoppas du får lite tillbaka. Logga in på Skatteverkets hemsida så kan du både se och deklarera! =)

dyermaker sa...

Cal> Jag får 195 spänn tillbaka - hur många öl blir det på SRF? Knappt fyra, va'? :D

Caligula sa...

Räcker väl om det är en bra spelning! ;)